Om jouw trouwceremonie zo soepel mogelijk te laten verlopen lees je hieronder een aantal bruikbare tips. Een bruiloft is al spannend genoeg, maar als je goed voorbereid bent kan je extra genieten van het magische trouwmoment. Doe er je voordeel mee!
1. Weggeefmoment – neem de tijd
De eerste tip van de 6 tips voor een ideale trouwceremonie is: het weggeefmoment.
Het is prachtig wanneer een bruid (twee bruiden, een bruidegom of natuurlijk twee bruidegommen) worden weggeven voor hun vader, moeder, tante of oom. Deze koppels hebben doorgaans de gewoonte om zich bijna rennend door de trouwzaal te begeven. Doe dit uiterst langzaam! Wanneer je het gevoel hebt dat je zo goed als stil staat, dan heb je het juiste tempo te pakken. En laat alle gasten genieten van jouw prachtige jurk of pak en knijp even zachtjes in de hand van je (oh zo trotse) vader (of moeder, tante of oom natuurlijk).
2. Back-up plan voor de kinderen
Wanneer er kinderen tijdens een ceremonie aanwezig zijn krijgen zij vaak een taak als bruidspersoneel: strooien met bloemen of het brengen van de ringen. Dit is vaak erg leuk en geeft de ceremonie een informele en speelse sfeer. Kinderen hebben echter een eigen wil en kunnen niet in een keurslijf geduwd worden (‘om precies 15.10 uur loop je met het kussentje met de ringen naar voren’). Zorg daarom dat je een back-up plan hebt voor de ringen en de bloemen. Wellicht kan de getuige of ceremoniemeester plan B zijn?
3. Muziek: ja graag!
Een trouwceremonie wordt pas echt persoonlijk wanneer je muziek laat afspelen. Hoe mooi is het als jullie liedje gedraaid wordt op het moment van binnenkomst? Ga er samen rustig voor zitten om jullie mooiste liedjes uit te zoeken.
Niet alle stadshuizen kunnen (of willen;)) tijdens het tekenmoment muziek draaien, vraag dit na bij je trouwambtenaar. En is het is handig dat je de muziek tijdig aanlevert bij het stadhuis, dan kan de bode van de gemeente alles testen en gereed maken.
Live muziek (een zanger/zangeres begeleid op gitaar) is ook een echte aanrader, helemaal als de akoestiek van de trouwzaal het toelaat.
4. Gelofte uitspreken
De trouwambtenaar of BABS is de gene die tijdens een trouwceremonie het grootste deel van de tijd aan het woord is. Daarom is het des te leuker om als bruidspaar zelf ook een moment te pakken om geloften uit te spreken. Dit kan kneiterspannend zijn, maar het is het zó waardevol! Ik kan je beloven dat je er met een goed gevoel op terug kijkt wanneer je je gelofte hebt uitgesproken naar je geliefde. Wanneer geliefden dit doen, is de liefde bijna tastbaar!
5. De kus
De kus: één van de hoogtemomenten van de trouwceremonie. Spreek hier met je geliefde wel iets over af. Als manlief ‘french kissend’ het huwelijk wil bezegelen en jij dacht meer aan een bescheiden kus op de wang, dan is dat wat ongemakkelijk. Dus bespreek (en oefen) dit samen. De fotograaf wil dit moment natuurlijk ook vastleggen. Zorg ervoor dat het langer dan een nano-seconde duurt, maar dat het ook weer niet Guiness Book of Records-waardig wordt. Een seconde of 3 á 4 is mooi, laat je leiden door het applaus van de gasten, dan zit je altijd goed.
6. Gastsprekers
De laatste tip in dit blog over jouw trouwceremonie gaat over de gastsprekers. Soms is er tijdens de ceremonie een gastspreker (dit mag echter niet van alle stadshuizen, of van alle bruidsparen;)), bespreek met je trouwambtenaar goed hoe lang hij/zij het woord mag hebben en wat er gezegd wordt. Stel dat de gastspreker exact dezelfde twee anekdotes vertelt als jouw BABS, dan is dat wat zonde. En gastsprekers hebben er soms een handje van om ellenlang te gaan speechen. Nu is de tijdsplanning in een stadhuis heilig; je hebt 30 tot 45 minuten van binnenkomst tot verlaten zaal. In dat tijdsbestek moet alles gezegd, bezegeld en getekend zijn. Uitlopen van de ceremonie doordat je gastspreker te veel tijd pakt is ‘not done’ en wordt door een gemeente niet gewaardeerd…
Voor meer persoonlijke tips voor een trouwceremonie op maat kom ik graag een kopje koffie drinken om kennis te maken en jullie wensen te bespreken. Wanneer je onderstaand formulier invult, neem ik contact met je op voor een vrijblijvende afspraak. Graag tot dan!