Trouwen in tijden van corona

Hoe houd je je bruiloft intiem en gezellig als je besluit om nu te trouwen, wanneer corona ons dagelijks leven op de kop zet? Het is een gekke tijd en als trouwambtenaar merk ik dat het rustig is met de trouwerijen. Bruiloften worden uitgesteld en verplaatst naar het najaar of zelfs het nieuwe jaar. Gelukkig besluiten er genoeg mensen om alsnog te trouwen! Maar hoe dat je dat in deze bijzondere tijd?
Ik spitte op de website van gemeente Zwolle om erachter te komen aan welke restricties je moet houden om te trouwen in Zwolle, nu wij in de ban zijn van COVID-19. Daarnaast vroeg ik het hemd van het lijf van Janneke die onlangs het jawoord gaf aan haar Mark. Een echte ervaringsdeskundige wanneer het gaat over trouwen in tijden van corona.

Maatregelen van gemeente Zwolle ten aanzien van corona

Stel dat je hebt besloten om het feest der liefde; jouw trouwdag, door te laten gaan. En je gaat trouwen gemeente Zwolle dan moet je in verband met corona rekening houden met de volgende zaken:

  • Van 20 mei tot 30 juni mogen er maximaal 30 mensen in de Schepenzaal (de trouwzaal van gemeente Zwolle) aanwezig zijn. Dit is dus inclusief: het bruidspaar, trouwambtenaar en trouwfotograaf; 
  • Je gasten moeten anderhalf meter afstand bewaren (als zij niet in hetzelfde huis wonen); 
  • Er is geen fysiek contact tussen de aanwezigen (behalve bij het bruidspaar zelf); 
  • Als de bruid of bruidegom corona klachten heeft, dan kan de ceremonie niet doorgaan!; 
  • Stel dat een van je gasten klachten heeft, vraag hem/haar dan om thuis te blijven; 
  • De gemeente zorgt voor meerdere pennen, zodat tijdens het tekenen van de akte de pennen niet doorgegeven hoeven te worden
  • Het voorgesprek met de trouwambtenaar zal plaatsvinden via de email, skype, telefonisch of op een andere manier die jullie met jullie trouwambtenaar afspreken.

    Bron: Gemeente Zwolle
trouwen corona bruiloft
Bruiloft van Janneke & Mark
Foto door: Marije Elizabeth Photography

De trouwdag van Janneke en Mark

Afgelopen 6 mei zeiden Janneke en Mark ‘Ja, ik wil!’ tegen elkaar. Deze trouwerij was anders dan zij zich hadden voorgesteld, omdat het coronavirus roet in het eten gooide. Het plan was om de ceremonie op een romantisch chateau in België te laten voltrekken, maar dit plan moest helaas gewijzigd worden. Janneke en Mark zijn echte ‘omdenkers’ en zien mogelijkheden wanneer anderen beperkingen zien. Zij besloten alsnog om hun trouwdag door te laten gaan, maar deze iets anders in te vullen.

De ceremonie vond plaats op het stadhuis van Kampen. Tijdens de ceremonie waren alleen de ouders en broers en zussen van het bruidspaar aanwezig. Janneke had een livestream geregeld, zodat mensen via Youtube de ceremonie konden volgen. Vervolgens stond er buiten stond er een grote groep applaudisserende mensen om het vers getrouwde stel toe te juichen. Zij brachten taart en bloemen mee en hielden allemaal keurig anderhalve meter afstand van elkaar, om zo alles veilig te laten verlopen. De grote verrassing buiten was de komst van de broer van Janneke uit Duitsland, het zou hem eigenlijk niet lukken om bij de trouwerij aanwezig te zijn, maar hij had hemel en aarde bewogen om toch naar Kampen af te reizen. Daar speelde hij een lied op de gitaar voor zijn zus en haar man.

trouwen corona bruiloft
Bruiloft van Janneke & Mark
Foto door: Marije Elizabeth Photography

Na het spektakel in en buiten het stadhuis is het bruidspaar met de fotograaf naar het stadspark gegaan voor een intieme fotoshoot. Om vervolgens langs het verzorgingstehuis van de negentig jaar oma van Mark te rijden om te zwaaien en luchtkussen te ontvangen. Oma was helemaal in haar nopjes en had zich in haar mooiste kleding uitgedost om de livestream te volgen. 

In de middag had het bruidspaar een bezoekschema gemaakt; voor alle gasten was er een half uurtje ingepland in de feestelijk versierde tuin. Daar werd op de liefde geproost met champagne. 

Het bruidspaar is van plan om in september de bruiloft nog een keer over te doen in het Belgische chateau, zodat zij een knalfeest kunnen vieren met meer gasten dan alleen de naaste familie. Opdat oma dan weer haar mooiste jurk aan mag trekken en haar kleindochter mag knuffelen. 

Ter afsluiting drukt Janneke de bruidsparen die nu besluiten te trouwen het volgende op het hart; denk in mogelijkheden! Durf af te wijken van wat gewenst is en verwacht wordt. Bedenk voor jezelf wat het belangrijkste is op je trouwdag, en zorg dat dat voor elkaar is. En wanneer jij creatief wordt, worden je gasten dat ook en dan word je pas echt verrast. 

Kortom om intiem en fijn te trouwen in tijden van corona te vieren denk dan aan onderstaande ideeën:
– Het gebruik van livestream tijdens de ceremonie
– Het trouwfeest op een later moment (nog een keer) te doen
– Het bezoek in je tuin te ontvangen, middels een bezoekschema
– Denk in mogelijkheden en durf af te wijken van wat gewenst is en verwacht wordt

Lief bruidspaar, ik denk graag met jullie mee in alle mogelijkheden en oplossingen om jullie trouwdag tot het feest te maken wat jullie voor ogen hebben. Schroom niet om te bellen of te mailen om samen te overleggen naar wat er mogelijk is. Wanneer je onderstaand contactformulier invult, neem ik zo snel mogelijk contact met jullie op.

Blijf gezond en hopelijk tot snel!

Vul hier je naam in

Ik gebruik je e-mailadres om contact met je op te nemen, ik zal je mailadres niet voor andere doeleinden gebruiken.

Mochten we niet per mail in contact komen, dan gebruik ik je telefoonnummer.

* Verplicht in te vullen

Trouwbeleving

Het nieuwe jaar is aangebroken en met Valentijnsdag voor de deur is het tijd voor een liefdes event.  Aanstaande 7 maart vindt de trouwbeurs van Trouwbeleving plaats in Fletcher Hotel De Mallejan. Een beurs die volop inspiratie biedt voor jouw bruiloft en helemaal in het teken staat van alles wat je zou kunnen regelen voor jullie grote dag. Denk aan onder andere: bruidsjurken en trouwpakken, bruidstaarten, bedankjes, foodtrucks, trouwfotografen en natuurlijk: een trouwambtenaar. De ceremonie is op jouw bruiloft toch wel één van de hoogtepunten en dan wil je niks aan het toeval overlaten (lees; een ambtenaar door de gemeente toegewezen krijgen). Kies daarom voor Saskia trouwt als zelfstandig trouwambtenaar.

Tijdens de trouwbeurs van Trouwbeleving zal ik twee trouwceremonies voltrekken. Zo krijg je als toekomstig bruidspaar een helder beeld van wat mijn werkwijze is. Wil jij mij als trouwambtenaar in actie zien en kennismaken? Dan zie ik je graag op 7 maart! Graag tot dan.

trouwbeleving trouwbeurs Saskia trouwt

De toegang is geheel gratis maar wanneer je je aanmeldt dan ontvang je een leuke goodiebag.

Review bruiloft: Paul & Stéphanie

Hieronder vind je de review van de bruiloft van Paul en Stéphanie die ik mocht verzorgen. Op een prachtige herfstdag in oktober zeiden zij: ‘Ja’ voor een leven lang liefde. Dit deden zij in het pittoreske Blokzijl in een romantisch eeuwenoud kerkje ’t Lam. Het was een heel ontspannen bruiloft met informele sfeer en een prachtige stralend bruidspaar. Een dag om nooit te vergeten!

Ja op een huwelijksaanzoek betekende in ons geval: ‘Ja, ik wil met je trouwen en we doen dat binnen 3 maanden.’En als je trouwt puur vanwege de liefde en romantiek is het allerbelangrijkste de ceremonie en de juiste persoon om dat zo mooi mogelijk vorm te geven. Bij jou hadden wij gelijk een goed gevoel. Je kwam alleen kennismaken, maar wij waren er snel over uit, dit gingen we niet met iemand anders doen. Jij werd onze trouwambtenaar en we hadden er 100% vertrouwen in dat het die lading en romantiek in zich zou hebben die wij voor ogen hadden. Je hebt het fantastisch gedaan, puur, oprecht, een vleugje humor en met de spijker op zijn kop. Het was herkenbaar, paste in ons verhaal en straalde liefde uit. Dat de ceremonie zo ontspannen was, is volledig aan jou te danken. We zullen je ten aller tijde aanbevelen! ” 

review Saskia trouwt bruiloft Paul en Stéphanie Blokzijl trouwceremonie bruiloft trouwmabtenaar Zwolle

Reactie ‘Saskia trouwt’ op review bruiloft Paul & Stéphanie:

Lieve Paul en Stephanie, bedankt voor de review van jullie bruiloft op 25 oktober 2019 mocht ik jullie trouwen en wat was dat ontzettend leuk om te doen! We hebben in het voortraject veel gelachen samen ik voelde me heel welkom bij jullie. Jullie zijn de reden dat ik trouwambtenaar ben, want wat krijg ik een energie van de liefde die jullie uitstralen. Jullie geven samen licht! Heel veel geluk samen met jullie mooie gezin.

Aanzoek tijdens IJsbeeldenfestival

Ben jij van plan om met jouw geliefde binnenkort in het huwelijksbootje te treden, maar ben je nog opzoek naar de ideale plek voor het aanzoek? Dan is het IJsbeeldenfestival met de actie: TROUW in de KOU wellicht perfect voor jou!

Van 14 december 2019 tot 1 maart 2020 vangt het jaarlijkse IJsbeeldenfestival aan in (hoe toepasselijk) de: IJsselhallen in Zwolle. Tijdens dit festival zullen de beste ijskunstenaars de prachtigste sculpturen van ijs maken. Het Nederlands IJsbeelden Festival is een leuk uitje voor iedereen die houdt van het bekijken van mooie ijssculpturen in een prachtig decor.

Aanzoek trouwen hartje sneeuw ijs Ijsbeeldenfestival Saskia trouwt trouwambtenaar

Namens de organisatie van het IJsbeeldenfestival is het aan mij de eer om als  trouwambtenaar de gelukkige huwelijksaanzoeker uit te kiezen. Dit lijkt me een feest om te doen! Dus wil jij een aanzoek doen op het IJsbeeldenfestival in Zwolle dan is dit de uitgelezen kans.

Vorig jaar waren er vele aanmeldingen en het meest spraakmakende liefdesverhaal is toen uitgekozen. Arnold Spijk ging toen op zijn knie voor zijn liefste: Irene Polane en stelde haar de vraag der vragen. Irene zei met volle overtuiging: Ja!

Aanzoek trouwen will you marry me Ijsbeeldenfestival trouw in de kou

Wil jij jouw geliefde ten huwelijk vragen tijdens het IJsbeeldenfestival, stuur dan een e-mail naar info@ijsbeelden.nl onder vermelding van TROUW IN DE KOU met daarbij de reden waarom juist jij je aanzoek wil doen in de kou. En wellicht kies ik jou uit!

Zit jij eraan te denken om te trouwen, maar ben je (of is jouw partner) nog niet overtuigd? Lees mijn blog over: elf redenen om te trouwen.

Tips trouwceremonie

Om jouw trouwceremonie zo soepel mogelijk te laten verlopen lees je hieronder een aantal bruikbare tips. Een bruiloft is al spannend genoeg, maar als je goed voorbereid bent kan je extra genieten van het magische trouwmoment. Doe er je voordeel mee!

1. Weggeefmoment – neem de tijd

De eerste tip van de 6 tips voor een ideale trouwceremonie is: het weggeefmoment.
Het is prachtig wanneer een bruid (twee bruiden, een bruidegom of natuurlijk twee bruidegommen) worden weggeven voor hun vader, moeder, tante of oom. Deze koppels hebben doorgaans de gewoonte om zich bijna rennend door de trouwzaal te begeven. Doe dit uiterst langzaam! Wanneer je het gevoel hebt dat je zo goed als stil staat, dan heb je het juiste tempo te pakken. En laat alle gasten genieten van jouw prachtige jurk of pak en knijp even zachtjes in de hand van je (oh zo trotse) vader (of moeder, tante of oom natuurlijk).

Tips trouwceremonie BABS Zwolle trouwambtenaar Saskia trouwt

2. Back-up plan voor de kinderen

Wanneer er kinderen tijdens een ceremonie aanwezig zijn krijgen zij vaak een taak als bruidspersoneel: strooien met bloemen of het brengen van de ringen. Dit is vaak erg leuk en geeft de ceremonie een informele en speelse sfeer. Kinderen hebben echter een eigen wil en kunnen niet in een keurslijf geduwd worden (‘om precies 15.10 uur loop je met het kussentje met de ringen naar voren’). Zorg daarom dat je een back-up plan hebt voor de ringen en de bloemen. Wellicht kan de getuige of ceremoniemeester plan B zijn?

3. Muziek: ja graag!

Een trouwceremonie wordt pas echt persoonlijk wanneer je muziek laat afspelen. Hoe mooi is het als jullie liedje gedraaid wordt op het moment van binnenkomst? Ga er samen rustig voor zitten om jullie mooiste liedjes uit te zoeken.
Niet alle stadshuizen kunnen (of willen;)) tijdens het tekenmoment muziek draaien, vraag dit na bij je trouwambtenaar. En is het is handig dat je de muziek tijdig aanlevert bij het stadhuis, dan kan de bode van de gemeente alles testen en gereed maken.
Live muziek (een zanger/zangeres begeleid op gitaar) is ook een echte aanrader, helemaal als de akoestiek van de trouwzaal het toelaat.

4. Gelofte uitspreken

De trouwambtenaar of BABS is de gene die tijdens een trouwceremonie het grootste deel van de tijd aan het woord is. Daarom is het des te leuker om als bruidspaar zelf ook een moment te pakken om geloften uit te spreken. Dit kan kneiterspannend zijn, maar het is het zó waardevol! Ik kan je beloven dat je er met een goed gevoel op terug kijkt wanneer je je gelofte hebt uitgesproken naar je geliefde. Wanneer geliefden dit doen, is de liefde bijna tastbaar!

Tips trouwceremonie BABS Zwolle trouwambtenaar Saskia trouwt

5. De kus

De kus: één van de hoogtemomenten van de trouwceremonie. Spreek hier met je geliefde wel iets over af. Als manlief ‘french kissend’ het huwelijk wil bezegelen en jij dacht meer aan een bescheiden kus op de wang, dan is dat wat ongemakkelijk. Dus bespreek (en oefen) dit samen. De fotograaf wil dit moment natuurlijk ook vastleggen. Zorg ervoor dat het langer dan een nano-seconde duurt, maar dat het ook weer niet Guiness Book of Records-waardig wordt. Een seconde of 3 á 4 is mooi, laat je leiden door het applaus van de gasten, dan zit je altijd goed.

6. Gastsprekers

De laatste tip in dit blog over jouw trouwceremonie gaat over de gastsprekers. Soms is er tijdens de ceremonie een gastspreker (dit mag echter niet van alle stadshuizen, of van alle bruidsparen;)), bespreek met je trouwambtenaar goed hoe lang hij/zij het woord mag hebben en wat er gezegd wordt. Stel dat de gastspreker exact dezelfde twee anekdotes vertelt als jouw BABS, dan is dat wat zonde. En gastsprekers hebben er soms een handje van om ellenlang te gaan speechen. Nu is de tijdsplanning in een stadhuis heilig; je hebt 30 tot 45 minuten van binnenkomst tot verlaten zaal. In dat tijdsbestek moet alles gezegd, bezegeld en getekend zijn. Uitlopen van de ceremonie doordat je gastspreker te veel tijd pakt is ‘not done’ en wordt door een gemeente niet gewaardeerd…

Voor meer persoonlijke tips voor een trouwceremonie op maat kom ik graag een kopje koffie drinken om kennis te maken en jullie wensen te bespreken. Wanneer je onderstaand formulier invult, neem ik contact met je op voor een vrijblijvende afspraak. Graag tot dan!

Vul hier je naam in

Ik gebruik je e-mailadres om contact met je op te nemen, ik zal je mailadres niet voor andere doeleinden gebruiken.

Mochten we niet per mail in contact komen, dan gebruik ik je telefoonnummer.

* Verplicht in te vullen


Geluk met je trouwambtenaar

Om de perfecte trouwceremonie te krijgen moet je geluk hebben met je trouwambtenaar. Een trouwceremonie is een uniek moment wat (de meeste van ons) één keer meemaken. Uiteraard zijn er ook mensen die twee, drie of zelfs vier keer trouwen. En ook dan moet het een memorabele gebeurtenis zijn. Helaas gaat dit niet altijd goed… Zie hieronder een top 8 van wat een trouwambtenaar kan doen om de plank volledig mis te slaan. Onderstaande top 8  voorkom je als ik als trouwambtenaar jouw huwelijk mag voltrekken.

trouwambtenaar vinden BABS

1. Onpersoonlijk

Als er iets persoonlijk is dan is het wel trouwen, helaas gebeurt het wel eens dat trouwambtenaren een zeer onpersoonlijk verhaal verkondigen waarin jij je helemaal niet in herkend… Hoe pijnlijk is dat?

2. Geen match

Als je je laat trouwen door een ambtenaar van de gemeente dan kan je een voorkeur aangeven, maar het is niet altijd zeker dat hij of zij het wordt. Er is ook een kans dat je wordt gekoppeld aan een ambtenaar waar je totaal geen ‘match’ mee hebt… Dan is er een dikke kans dat je niet de ceremonie krijgt waar je op hoopt.

3. Foutief naamgebruik van bruidspaar en/of getuigen

Ja het gebeurt echt! Een trouwambtenaar gebruikt de verkeerde naam (keer op keer) tijdens de ceremonie. Misschien ben je assertief genoeg om er iets van te zeggen, of zie je de humor er wel van in. Maar menig bruidspaar zal zich groen ergeren. En terecht.

4. Oninteressante informatie over de trouwlocatie

Als je trouwdag eindelijk daar is, wil je écht niks weten over de locatie van de trouwceremonie. Er zijn ambtenaren die duizend-en-één vertellen over de geschiedenis van de locatie. Tijdens de ceremonie draait het om het vieren van de liefde van het bruidspaar en niet over de hertogen die hun veldslagen vierden in de desbetreffende zaal.

trouwambtenaar vinden BABS

5. Gestandaardiseerde speeches

Er zijn ambtenaren die al honderden keren een huwelijk hebben mogen voltrekken en daardoor in de ‘speechsleur’ zijn beland. Er wordt in zo’n geval vaak een standaardiseerde speech gebruikt, waar de namen en de feitelijke gebeurtenissen worden aangepast, maar ‘that’s it’. Dan heb je zeker geen geluk met je trouwambtenaar…

6. Gedramatiseerde verhaallijnen

Tijdens een ceremonie kan een trouwambtenaar er een handje van hebben om de geschiedenis te dramatiseren. ‘Je zag het licht niet meer aan het einde van de tunnel’ zei de ambtenaar met een serieuze toon, terwijl het ging over het feit dat jij de trein had gemist en daardoor niet op tijd bij een afspraak kon zijn.

7. Trouwambtenaar op nummer 1

Er zijn trouwambtenaren die tijdens het speechmoment het podium 100% pakken en doen alsof ze de nieuwste Jochem Meijer of Lenette van Dongen zijn. Ofwel; the spotlight geheel van het bruidspaar afhaalt en volledig op zichzelf richt. Tijdens een bruiloft moet het juist draaien om het bruidspaar in plaats van de ambtenaar.

8. Foute grappen, slecht gevoel voor humor

Humor is natuurlijk erg belangrijk tijdens een ceremonie. Een goede grap zorgt voor ontspanning en ontlading en humor kan voor de informele sfeer zorgen die jij voor ogen hebt. Maar een trouwambtenaar kan ook een ander (of geen) gevoel voor humor hebben en dan is dat: heel pijnlijk of wat saai.

Wil jij geluk met je trouwambtenaar? En wil jij krijg een trouwceremonie op maat, die informeel, persoonlijk en ontspannen is en die een gezonde dosis humor bevat. Dan ben jij bij Saskia trouwt aan het goede adres.  Graag tot snel!

Wat zijn de etiquette tijdens een bruiloft?

Ben je een liefhebber van  trouwtradities en etiquette tijdens een bruiloft? Dan is dit het ultieme blog voor jou! Maar doe vooral lekker waar je jezelf goed bij voelt. Je mag natuurlijk helemaal zelf bepalen hoe en wat je doet tijdens je bruiloft. Onderstaande etiquette zijn (absoluut) geen verplichting. Jouw wensen voor de trouwceremonie bespreken we tijdens het trouwgesprek.

“Wit, witter, witst”

Negentig procent van de bruiden trouwt in het wit, dit symboliseert zuiverheid (en maagdelijkheid). Daarnaast is er nog een verhaal over de Engelse koningin Victoria. Ergens in 1800 trouwde zij in een witte jurk (dat gebeurde voorheen nauwelijks) en toen was het een trend!

“Gek op bloemen”

Vaak heeft de bruid een bruidsboeket, het is echter de man die het desbetreffende bosje bloemen uitzoekt. De bruidegom geeft de bloemen aan zijn aanstaande vrouw als hij haar ophaalt. Als de bruid het stadhuis binnenkomt lopen dan heeft ze de bloemen in de rechterhand, als ze de zaal verlaat dan draagt de bruid het boeket links. Aan het einde van de trouwdag, gooit de bruid het boeket in de menigte (van vrouwelijke gasten). Wie het boeket vangt is de eerst volgende die in het huwelijksbootje zal treden.

Naast het bruidsboeket zijn er nog meer bloemen in het spel, in de vorm van: corsages. De corsage wordt altijd links opgespeld. De mannen dragen de corsage rechtop (de steel naar beneden) en de vrouwen spelden het mini-boeketje op de kop op.

Etiquette bruiloft BABS zelfstandig trouwambternaar Zwolle

“Ik zag hoe je naar me cake

Tussen de trouwceremonie en de receptie in wordt de bruidstaart gegeten. Dit gebeurt onder het genot van een glas champagne. Het bruidspaar snijdt samen de taart aan en dan geven ze het eerste hapje taart aan elkaar. Dit symboliseert de verbondenheid tussen de twee.
De bovenste laag van de taart (ja, de échte taart bestaat uit meerdere lagen) wordt tijdens de bruiloft niet opgegeten. Deze moet een jaar (!) bewaard worden in de vrieskist van de newly weds, als het katoenen huwelijk wordt gevierd, dan wordt de taart ontdooid en gegeten.  Dit moet het bruidspaar veel geluk geven voor de toekomst. Wie wat bewaart, heeft wat!

Money, money, money

Tijdens een trouwerij kunnen er nogal wat kosten gemaakt worden. Niet alles wordt volgens de etiquette door het bruispaar betaald. De bruidegom betaalt het bruidsboeket. De ouders van de de bruid dienen de kosten van de bruidstaart te betalen.

I wanna dance with somebody

De eerste dans van de bruiloft om het feest officieel te openen wordt ook wel de openingsdans genoemd. Deze dans wordt uitgevoerd door het bruidspaar en is dikwijls een Engelse wals. Na de eerste dans, danst de bruid met haar vader en de bruidegom met de moeder van de bruid. Tijdens dans drie wordt er met de ouders van de bruidegom gedanst. En daarna mogen alle gasten met de voetjes van de vloer.

Een gastenboek voor jouw bruiloft van Team-Artwork door Dennie Boxem

Sinds kort werk ik met Dennie Boxem van Team-Artwork samen om jouw bruiloft nog unieker en persoonlijker te maken. Lees onderstaande blog over het werk van Dennie voor het ultieme gastenboek voor jouw trouwdag.

Vinden jullie een gastenboek ook saai? Hier hebben we dé oplossing; maak samen een Team-Artwork! Dennie Boxem, kunstenaar, zanger, entertainer en nog veel meer, maakt samen met alle bezoekers van júllie bruiloft een prachtig kunstwerk! Al jullie gasten worden gezamenlijk vereeuwigd en verbonden op canvas; de perfecte herinnering aan de perfecte dag!

Team-Artworks gastenboek bruiloft trouwambtenaar Saskia trouwt
‘De Zwolse Meesters’ , 2018, Team-Artwork

Een Team-Artwork is een professioneel kunstwerk met bijdrage van al jullie gasten. Of jullie groep nu uit dertig of duizend personen bestaat; elke deelnemer laat een stukje van zichzelf achter op het canvas. Zo vereeuwigt iedereen zichzelf, en vereeuwigen al jullie gasten zich samen; in een kunstwerk voor jullie!

Boxem voltooide tientallen Team-Artworks, waaraan meer dan tweeduizend personen deelnamen. Hij doet de voorbereiding, begeleiding en voltooiing van het kunstwerk zodanig dat de kwaliteit aan de artistieke eisen van een professioneel kunstenaar voldoet.

Samen met jullie, het bruidspaar, bedenkt hij een concept op maat; zo voldoet jullie kunstwerk, met bijdrage van al jullie gasten, aan al jullie wensen!

Voor meer informatie over Art-Work zie de website van Boxem. Je kan hem ook direct per mail benaderen: info@dennieboxem.nl.

Team-Artworks gastenboek bruiloft trouwambtenaar Saskia trouwt
‘From vitruvian man to bullit can’, 2018,
Team-Artworks

Gemeenten en 1-dags BABSen

In het blog ‘ Wat is en wat doet een BABS?’, leg ik uit wat de een trouwambtenaar voor één dag is, of wel een 1-dags BABS. Elke gemeente bepaalt zelf een 1-dags BABS of zelfstandig trouwambtenaar in naam van de gemeente mag trouwen. Hieronder een opsomming van gemeenten waar BABSen mogen trouwen. Deze lijst is zeker niet compleet, maar ik kan wel met zekerheid stellen dat onderstaande gemeenten 1-dags BABSen aannemen.

gemeente Zwolle 1-dags BABSen trouwambtenaar voor een dag zelfstandig trouwambtenaar
  • Almere
  • Amsterdam
  • Arnhem
  • Assen
  • Beesd
  • Bergen
  • Breda
  • Den Bosch
  • Dordrecht
  • Geldrop-Mierlo
  • Haarlemmermeer
  • Hattem
  • Heemstede
  • Heerenveen
  • Helmond
  • Hoorn
  • Hollands Kroon
  • Krimpenerwaard
  • Lisse
  • Maastricht
  • Nijmegen
  • Noordoostpolder
  • Oosterhout
  • Oss
  • Rotterdam
  • Tiel
  • Utrecht
  • Vught
  • Waalwijk
  • Waterland
  • Weesp
  • Westvoorne/Oostvoorne
  • Zandvoort
  • Zoetermeer
  • Zwolle
gemeente Zwolle 1-dags BABSen trouwambtenaar voor een dag zelfstandig trouwambtenaar

Wat is en doet een BABS?

Babs kan natuurlijk een vrolijke meisjesnaam zijn, maar in het geval van bruiloften en trouwerijen betekent BABS iets anders. In dit blog lees je alles over wat een BABS is en doet.

Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand

BABS is een afkorting en staat voor Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand. Een BABS mag wettige huwelijken voltrekken voor de gemeente, maar is niet in dienst van een  gemeente. Volg je het nog? Stel; je wilt trouwen, maar je wilt de ceremonie niet laten voltrekken door iemand van de gemeente, maar door: je zus, vader of een zelfstandig trouwambtenaar (zoals ik). In dat geval moet de desbetreffende gemeente die persoon benoemen tot eendags-BABS en daarnaast moet die persoon beëdigd worden door de rechtbank van de gemeente. Dit zijn eigenlijk gewoon formaliteiten en deze bestaan vooral uit papierwerk aandragen en een belofte of eed afleggen.

babs zelfstandig trouwambtenaar Zwolle

Kosten benoeming en beëdiging BABS

Aan de benoeming en beëdiging van een BABS zijn kosten verbonden, deze kosten worden heel chique: leges (of retributies) genoemd. Deze leges betaalt het bruidspaar aan de gemeente waar de BABS gaat trouwen. De gemeente betaalt de BABS geen loon, die kosten die de BABS stelt worden gefactureerd bij het bruidspaar. Elke gemeente hanteert andere tarieven voor een benoeming en beëdiging, de kosten die (bijvoorbeeld) de gemeente Zwolle stelt zijn: benoeming met beëdiging €187,- en een benoeming zonder beëdiging is €116,-.

Ambtenaar van de Burgerlijke stand

Tijdens de huwelijksvoltrekking die een BABS uitvoert is vaak ook een ABS aanwezig. Een ABS is een Ambtenaar van de Burgerlijke Stand en is in dienst van de gemeente. Een ABS ziet erop toe dat de ceremonie loopt zoals deze moet lopen en zorgt dat de trouwakte op de trouwlocatie aankomt. De ABS is op de achtergrond aanwezig en speelt tijdens de ceremonie eigenlijk geen rol.

babs zelfstandig trouwambtenaar Zwolle